Warsztaty dla dzieci w wieku 6-10 lat (sala dydaktyczna, sala kominkowa) – godz. 18.00-19.30
„A w X wieku w Polsce…”
Przyjdź i przekonaj się, czy chrzest to było jedyne znaczące wydarzenie w X wieku na terenie Polski. Zapewniamy Cię, że w tym czasie w naszym kraju naprawdę wiele się działo. A co dokładnie, dowiesz się na naszych zajęciach.
Wstęp na warsztaty płatny – 5 zł
Na warsztaty obowiązują zapisy !
Miejsca prosimy rezerwować osobiście w kasie biletowej muzeum lub pod numerem telefonu: 61 628 55 41.
Liczba miejsc ograniczona. Mamy jeszcze kilka trzeba się śpieszyć!
Wykłady popularno-naukowe (sala audiowizualna) – godz. 18.00 – 20.00
prof. Józef Dobosz – „Miejsce i rola Poznania w najstarszym Kościele polskim”
prof. Hanna Kóčka-Krenz – „ Palatium poznańskie na tle wczesnośredniowiecznych zespołów rezydencjonalnych”
dr Aneta Bukowska – „ Architektura najstarszego kościoła katedralnego w Poznaniu”
CHRZEST I BIERZMOWANIE RZECZYPOSPOLITEJ
Jacek Kowalski – śpiew, teksty, melodie, słowo, cito la
Pieśniarz, Sarmata, historyk sztuki i miłośnik poezji staropolskiej oraz tłumacz poezji starofrancuskiej. Śpiewa piosenki własne o dawnych czasach, pieśni staropolskie i swoje przekłady starych pieśni. Występuje z zespołami: Monogramista JK (instrumentarium klasyczne) i Klub Świętego Ludwika (instrumentarium dawne). Autor kilkunastu książek, płyt, publikacji popularnych i naukowych.
Henryk Kasperczak – lutnia renesansowa, teorba
Absolwent Królewskiego Konserwatorium w Hadze w klasie lutni Toyohiko Satoh i Akademii Muzycznej w Krakowie oraz muzykologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Jest wykładowcą Historycznych Praktyk Wykonawczych i gry na lutni w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Aktywnie współtworzy cykle koncertowe oraz projekty operowe w kraju i za granicą z wybitnymi solistami i orkiestrami. Na przestrzeni lat dokonał kilkudziesięciu nagrań studyjnych. Jako wykładowca i pedagog przewodzi kursom muzyki renesansowej, niejednokrotnie zasiada także w składzie jury. Grając na instrumentach historycznych uczestniczy również w działaniach muzyki współczesnej i rozrywkowej. W formacjach Amaryllis i Pospolite Ruszenie łączy muzykę dawną z rokiem progresywnym. Współpracując z Jackiem Kowalskim, Mirosławem Czyżykiewiczem i Bartkiem Marusikiem wprowadza lutnie w świat współczesnej piosenki z tekstem literackim. W projektach tych wykorzystuje lutnię, teorbę, pistalę, dudy, r’bę i saz.
Robert Rekiel – instrumenty perkusyjne
● ●
Wyruszamy w podróż – na okręcie Rzeczypospolitej. Pod prąd historii – do źródeł – ale patrząc wzdłuż biegu rzek, w stronę ujścia, które nas wiedzie w przepastny Ocean Sarmacki. Zagramy na starych instrumentach, ale śpiewać będziemy nie tylko o ludziach i sprawach dawnych. Poruszymy struny średniowieczne, sarmackie, romantyczne, drugowojenne i współczesne. Słowem i głosem Jacka Kowalskiego – jego autorskimi piosenkami.
● ●
Który się krzci… stawa się z niewolnika szatańskiego Synem Bożym i dziedzicem chwały wiecznej. [Hieronim Powodowski, Katechizm Kościoła Powszechnego. Nauki do zbawienia potrzebniejsze, Poznań 1577]
…którego bierzmują… biskup [mu] policzek daje, żeby go nauczył dla imienia Pana Krystusowego potwarz i wszelakie doległości cierpieć. [Marcin Kromer, Agenda seu ritus sacramentorum ecclesiasticorum, Kraków 1591]
Słuchaj pilnie ludu mój, i nakłoń ze wszystkiego serca uszu, na wyrozumienie powieści tej. Przywiodę na pamięć dawne dni dzieciństwa twego, a opowiem ci pierwszą szczupłość, w którejś był, z żywota matki twojej wyszedłszy. [Wespazjan Kochowski, Psalmodia polska, Częstochowa 1695]
ŚWIĘCI WIECZNIE ŻYWI
ZESPÓŁ LIQUESCENTES
w składzie:
Karolina Piotrowska-Sobczak
Ewa Domagała
Anna Kaczorowska
Anna Kamerys
Katarzyna Kubaszczyk
Agnieszka Łysakowska
Hanna Pych
[współpraca: Jan Kiernicki – lutnia, Robert Rekiel – instrumenty perkusyjne]
zadebiutował w październiku 2004 roku w ramach Dominikańskiego Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej „Na dobry początek”. Specjalizuje się w wykonywaniu i propagowaniu chorału gregoriańskiego zarówno w ramach liturgii, jak i samodzielnych koncertów w kraju i za granicą. Od 2006 roku współpracuje z klasztorem oo. benedyktynów z Triors we Francji, stosując solesmeńską metodę wykonawczą. Zajmuje się również wykonywaniem najwcześniejszych kompozycji wielogłosowych: polifonii średniowiecznej i wczesnorenesansowej.
***
Repertuar koncertu
Ku czci Najświętszej Maryi Panny
* Offertorium „Recordare” – chorał gregoriański
* „Bądź wiesioła” – Rękopis Biblioteki Raczyńskich XV w.
* „Mariam Matrem” – Libre Vermell de Montserrat XIII-XVI w.
Ku czci św. Józefa
* Hymn „Te Joseph celebrent” – chorał gregoriański
* Litania do Św. Józefa
* Pieśń „Szczęśliwy kto sobie patrona Józefa ma za Opiekuna” – Śpiewnik Siedleckiego
Ku czci św. Wojciecha
* Sekwencja „Hac festa die” – chorał gregoriański
* Offertorium „Posuisti” – chorał gregoriański
Ku czci św. Mikołaja
„Sainte Nicholas, Godesdruth” – St. Godric, XII w.
„Krzyknijmy wszyscy” – Śpiewnik Mioduszewskiego
Ku czci św. Benedykta
* Introit „Gaudeamus” – chorał gregoriański
Ku czci św. Bernarda
* Pieśń o św. Bernardzie – Rękopis Biblioteki Kórnickiej
Ku czci św. Marii Magdaleny
* Introit „Stabant juxta crucem” – chorał gregoriański
Ku czci św. Cecylii
* Antyfona „Virgo gloriosa” i Magnificat – chorał gregoriański/psalmodia
* Antyfona „Cantantibus organis” i Psalm „Dixit Dominus” – chorał gregoriański/psalmodia
* Antyfona „Valerianus” i Psalm „Laudate Pueri Dominum” – chorał gregoriański/psalmodia