Warsztaty dla dzieci w wieku 6-10 lat (sala dydaktyczna, sala kominkowa) – godz. 18.00-19.30

„A w X wieku w Polsce…”

Przyjdź i przekonaj się, czy chrzest to było jedyne znaczące wydarzenie w X wieku na terenie Polski. Zapewniamy Cię, że w tym czasie w naszym kraju naprawdę wiele się działo. A co dokładnie, dowiesz się na naszych zajęciach.

Wstęp na warsztaty płatny – 5 zł

Na warsztaty  obowiązują  zapisy !

Miejsca prosimy rezerwować  osobiście w kasie biletowej muzeum lub pod numerem telefonu: 61 628 55 41.

Liczba miejsc ograniczona. Mamy jeszcze kilka trzeba się śpieszyć!

 

Wykłady popularno-naukowe (sala audiowizualna) – godz. 18.00 – 20.00

 

prof. Józef Dobosz – „Miejsce i rola Poznania w najstarszym Kościele polskim”

 

prof. Hanna Kóčka-Krenz – „ Palatium poznańskie na tle wczesnośredniowiecznych zespołów rezydencjonalnych”

 

dr Aneta Bukowska – „ Architektura najstarszego kościoła katedralnego w Poznaniu”

CHRZEST I BIERZMOWANIE RZECZYPOSPOLITEJ  

Jacek Kowalski – śpiew, teksty, melodie, słowo, cito la

Pieśniarz, Sarmata, historyk sztuki i miłośnik poezji staropolskiej oraz tłumacz poezji starofrancuskiej. Śpiewa piosenki własne o dawnych czasach, pieśni staropolskie i swoje przekłady starych pieśni. Występuje z zespołami: Monogramista JK (instrumentarium klasyczne) i Klub Świętego Ludwika (instrumentarium dawne). Autor kilkunastu książek, płyt, publikacji popularnych i naukowych.

Henryk Kasperczak – lutnia renesansowa, teorba

Absolwent Królewskiego Konserwatorium w Hadze w klasie lutni Toyohiko Satoh i Akademii Muzycznej w Krakowie oraz muzykologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. 
Jest wykładowcą Historycznych Praktyk Wykonawczych i gry na lutni w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Aktywnie współtworzy cykle koncertowe oraz projekty operowe w kraju i za granicą z wybitnymi solistami i orkiestrami. Na przestrzeni lat dokonał kilkudziesięciu nagrań studyjnych. Jako wykładowca i pedagog przewodzi kursom muzyki renesansowej, niejednokrotnie zasiada także w składzie jury. Grając na instrumentach historycznych uczestniczy również w działaniach muzyki współczesnej i rozrywkowej. W formacjach Amaryllis i Pospolite Ruszenie łączy muzykę dawną z rokiem progresywnym. Współpracując z Jackiem Kowalskim, Mirosławem Czyżykiewiczem i Bartkiem Marusikiem wprowadza lutnie w świat współczesnej piosenki z tekstem literackim. W projektach tych wykorzystuje lutnię, teorbę, pistalę, dudy, r’bę i saz. 

Robert Rekiel – instrumenty perkusyjne

 ● ●

Wyruszamy w podróż – na okręcie Rzeczypospolitej. Pod prąd historii – do źródeł – ale patrząc wzdłuż biegu rzek, w stronę ujścia, które nas wiedzie w przepastny Ocean Sarmacki. Zagramy na starych instrumentach, ale śpiewać będziemy nie tylko o ludziach i sprawach dawnych. Poruszymy struny średniowieczne, sarmackie, romantyczne, drugowojenne i współczesne. Słowem i głosem Jacka Kowalskiego – jego autorskimi piosenkami.

 ● ●

Który się krzci… stawa się z niewolnika szatańskiego Synem Bożym i dziedzicem chwały wiecznej. [Hieronim Powodowski, Katechizm Kościoła Powszechnego. Nauki do zbawienia potrzebniejsze, Poznań 1577]

 …którego bierzmują… biskup [mu] policzek daje, żeby go nauczył dla imienia Pana Krystusowego potwarz i wszelakie doległości cierpieć. [Marcin Kromer, Agenda seu ritus sacramentorum ecclesiasticorum, Kraków 1591]

 Słuchaj pilnie ludu mój, i nakłoń ze wszystkiego serca uszu, na wyrozumienie powieści tej. Przywiodę na pamięć dawne dni dzieciństwa twego, a opowiem ci pierwszą szczupłość, w którejś był, z żywota matki twojej wyszedłszy. [Wespazjan Kochowski, Psalmodia polska, Częstochowa 1695]

 

ŚWIĘCI WIECZNIE ŻYWI

ZESPÓŁ LIQUESCENTES

 

w składzie:

Karolina Piotrowska-Sobczak

Ewa Domagała

Anna Kaczorowska

Anna Kamerys

Katarzyna Kubaszczyk

Agnieszka Łysakowska

Hanna Pych

[współpraca: Jan Kiernicki – lutnia, Robert Rekiel – instrumenty perkusyjne]

 

zadebiutował w październiku 2004 roku w ramach Dominikańskiego Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej „Na dobry początek”. Specjalizuje się w wykonywaniu i propagowaniu chorału gregoriańskiego zarówno w ramach liturgii, jak i samodzielnych koncertów w kraju i za granicą. Od 2006 roku współpracuje z klasztorem oo. benedyktynów z Triors we Francji, stosując solesmeńską metodę wykonawczą. Zajmuje się również wykonywaniem najwcześniejszych kompozycji wielogłosowych: polifonii średniowiecznej i wczesnorenesansowej.

 

***

Repertuar koncertu

Ku czci Najświętszej Maryi Panny
* Offertorium  „Recordare” – chorał gregoriański
* „Bądź wiesioła” –  Rękopis Biblioteki Raczyńskich XV w.
* „Mariam Matrem” – Libre Vermell de Montserrat XIII-XVI w.

Ku czci św. Józefa
* Hymn „Te Joseph celebrent” – chorał gregoriański
* Litania do Św. Józefa
* Pieśń „Szczęśliwy kto sobie patrona Józefa ma za Opiekuna” – Śpiewnik Siedleckiego

Ku czci św. Wojciecha
* Sekwencja „Hac festa die” – chorał gregoriański
* Offertorium „Posuisti” – chorał gregoriański

Ku czci św. Mikołaja
„Sainte Nicholas, Godesdruth” – St. Godric, XII w.
„Krzyknijmy wszyscy” – Śpiewnik Mioduszewskiego

Ku czci św. Benedykta
* Introit „Gaudeamus” – chorał gregoriański

Ku czci św. Bernarda
* Pieśń o św. Bernardzie –  Rękopis Biblioteki Kórnickiej

Ku czci św. Marii Magdaleny
* Introit „Stabant juxta crucem” – chorał gregoriański

Ku czci św. Cecylii
* Antyfona „Virgo gloriosa” i Magnificat – chorał gregoriański/psalmodia
* Antyfona „Cantantibus organis” i Psalm „Dixit Dominus” – chorał gregoriański/psalmodia
* Antyfona „Valerianus” i Psalm „Laudate Pueri Dominum” – chorał gregoriański/psalmodia