Program Konferencji

Biedni i bogaci w świecie starożytnym

 

Czwartek 12.06.2014

9.00 Inauguracja obrad

 

…Jeśli awilum mienie boga lub pałacu skradł,

awilum ten zostanie zabity… (Kodeks Hammurabiego)

 

W świecie starożytnej Mezopotamii

 

9.15 – 9.40 Stanisław Chmielowski – Sytuacja socjoekonomiczna deportowanych w Imperium nowoasyryjskim

9.40 – 10.05 Łukasz Bartkowiak – Łupy i trybuty dynastii Sargonidów

10.05- 10.30 Stanisław Wójcik – Biedak z Nippur

10.30-10.55 Kadim Hasson Hnaihen – Fortyfikacje w sztuce na Bliskim Wschodzie

10.55 -11.10 Przerwa

 

…Nie pozwolisz wydać przewrotnego wyroku na ubogiego, który się zwraca do Ciebie w swym procesie… (Wj 23,6)

 

W świecie starożytnego Izraela

 

11.10- 11.35 Anna Wronowska – Biedni i bogaci w świetle ksiąg Starego i Nowego Testamentu

11.35 – 12.00 Bartosz Lampkowski – Żydzi i pieniądze – starożytna geneza zjawiska

12.00 – 12.25 Roman Deiksler – Wzbogacenie Izraela po niewoli babilońskiej

12.25 – 12. 50 Mikołaj Wociechowski -Żydowskie opłaty dla świątynii Jerozolimskiej oraz rzymski podatek Fiscus Iudaicus

 

13.05– 13.05 Przerwa

 

13.05 – 13.50 Wykład gościnny dra Witolda Tyborowskiego – Obrót siłą roboczą przez Balmunamhe z Larsy (XIX/XVIII w. przed Chr.)

 

13.50– 14.00 Przerwa

…Biedny boi się krewnych, a bogaty złodziei… (przysłowie chińskie)

Oikumene znana i niepoznana.

 

14.00-14.25 Mariya Avramova.– Złote maski pośmiertne na Bałkanach – oznaka bogactwa czy sposób na nieśmiertelność

14.25 – 14.50 Krzysztof Kałek – Egalitarne społeczeństwo Prasłowian

14.50 – 15.15 Kajetan Jagodziński – Wyznacznik statusu społecznego na terenie Mezoameryki

15.15 – 15.35 Agnieszka Halczuk – Czy umiejętność pisania na Cyprze była przywilejem jedynie bogatych?

 

15.35 -17.00 Przerwa obiadowa

 

W miarę wzrostu bogactw rośnie i chciwość; im więcej kto ma, tym więcej pragnie… (Owidiusz)

 

W świecie starożytnego Rzymu i Bizancjum

 

17.00- 17.25 Ewelina Kolendowicz – Bulla Felix jako starożytny Robin Hood

– czyli antyczni bandyci  w walce o sprawiedliwość

17.25 – 17.50 Katarzyna Kuszewska – Niewolnictwo w rzymskim gospodarstwie wiejskim

17.50 – 18.15 Paulina Lampkowska – Sytuacja materialna mieszkańców prowincji Brytania na podstawie defixiones in fures

18.15 – 18.35 Mateusz Żebrowski – Ars amandi ?, czyli o seksualnych bogaczach i biedakach w starożytnym Rzymie

18.35 -19.00 Radosław Zierkowski – Od biedy do bogactwa tylko jeden krok. Postrzeganie nagłych zmian statusu społecznego przez arystokrację na podstawie twórczości Prokopiusza z Cezarei.

19.00 Podsumowanie obrad pierwszego dnia konferencji

20.30 Spotkanie integracyjne

 

 

 

Piątek 13.06.2014

 

8.55 – 9.00 Otwarcie drugiego dnia obrad

 

…Stał się ubogim, aby wzbogacić nas swoim ubóstwem…(2 Kor 8, 9).

 

W świecie starożytnych eremitów i eklezjastów

 

9.00 – 9.25 Radosław Zieliński – Bóg czy Mamona? Wizja ubóstwa i bogactwa u Ojców Pustyni.

9.25 – 9.50 Łukasz Krzyszczuk – Nadprzyrodzony przewodnik św. Antoniego Pustelnika

9.50 – 10.15 Tomasz Bednarek – Dobroczynność wobec ubogich w „Peristerii” św Nila z Ancyry

10.15 – 10.40 Marcin Potyczka – Bogactwo i ubóstwo w nauczaniu św. Jana Chryzostoma

10.40 – 10.55 Przerwa

 

…Córami biedy są zarówno rewolucja, jak i zbrodnia… (Arystoteles)

 

W świecie perskim i u starożytnych Greków

 

10.55 -11.20 Bartłomiej Proc – Hojność Artakserksesa II

11.20-11.45 Justyna Olejnik – Psy lakońskie w świetle Cynegetiku Ksenofonta

11.45-12.10 Maciej Lebdowicz – Bogactwo i kobieca ekstrawagancja zgubą dla państwa – upadek Sparty w IV w. p.n.e.

12.10-12.35 Daria Olejniczak – Czym chata starożytnego Greka bogata?

 

12.35 – 12.50 przerwa

 

 

12.50 – 14.00 zwiedzanie Muzeum Archeologicznego

 

14.00- 15.35 Obiad

 

15.35 – 16.00 Anna Piliszewska – Satyra, a dobro wspólne. Arystofanes i jego komedie.

 

…Lepszy jest chleb przy spokojnym sercu niż bogactwo pełne niepokoju….

(egipskie przysłowie)

 

W świecie starożytnego Egiptu

 

16.00 – 16.25 Joanna Wegner –  Egipskie społeczności monastyczne, a pomoc ubogim.

16.25-16.50 Maria Kloska – Maria Kloska – Figurki uszebti oraz surowiec wykorzystywany do ich produkcji jako wyznacznik statusu społecznego w starożytnym Egipcie

16.50-17.15 Filip Taterka – Skargi Chu-en-Inpu, czyli spór ubogiego z zamożnym w starożytnym Egipcie

 

17.15 -17.30 Podsumowanie i zamknięcie obrad konferencji